Blog

AI en BI: een toekomst met geautomatiseerde inzichten

Tijdens de moderne digitale revolutie zijn heel wat bedrijfstechnologieën de revue gepasseerd. Dat ging gepaard met de nodige hypes, maar die maken helaas vrijwel nooit de grote beloftes waar. De uitzondering op de regel? Dat is artificial intelligence (AI), een technologie die het in zich heeft om de toekomst van het bedrijfsleven te veranderen.

Dit geldt met name wanneer AI wordt gecombineerd met andere zakelijke technologieën, zoals business intelligence (BI), een oplossing die vaak brede kennis van de gebruikers vereist om het volledige potentieel te kunnen gebruiken. Dit is waar AI om de hoek komt kijken. Het vereenvoudigt het BI-proces door bijvoorbeeld automatisering, verbeterde verwerking van gegevens en natural language processing (NLP). Deze factoren zijn van cruciaal belang om het onaangesproken BI-publiek te bereiken: de niet-technische zakelijke gebruiker. De verbreding van het bereik is cruciaal in het onderscheidend vermogen van AI ten opzichte van eerdere technologische trends.

Automatisering en efficiëntie
Met BI hebben gebruikers toegang tot een overvloed aan gegevens, maar ze moeten wel de juiste vragen stellen om de juiste inzichten te krijgen. Dit is problematisch voor gebruikers zonder BI-ervaring, die waarschijnlijk niet weten welke vragen de meest waardevolle informatie leveren. Kunstmatige intelligentie kan hierbij helpen en die drempel verlagen door de noodzaak weg te nemen om vooraf specifieke vragen te moeten stellen. Met de automatiseringsmogelijkheden binnen AI kan een machine BI-gegevens analyseren door relaties tussen datapunten te identificeren om relevante inzichten te genereren – inzichten waarvan gebruikers soms niet eens weten dat ze die nodig hebben. Wanneer deze relaties ontdekt zijn, zullen de AI-oplossingen automatisch dashboards genereren waarin de bevindingen visueel worden weergeven.

Neem bijvoorbeeld de maakindustrie, waar AI en BI kunnen helpen om fouten uit het verleden te volgen en informatie te verzamelen over de omstandigheden rond die storingen. Denk bijvoorbeeld aan een zware werkstroom of verouderde machines. Deze informatie kan vervolgens worden toegepast op de huidige machines, waarbij automatische waarschuwingen worden verstuurd als er onderhoud nodig is. Uiteindelijk kunnen fabrikanten hiermee problemen voor zijn en tijd en kosten besparen, wat uiteindelijk kan leiden tot verhoogde efficiëntie.

Meer nauwkeurigheid
De combinatie van AI en BI vergroot niet alleen het aantal personen dat deze oplossingen kan gebruiken, maar ook de hoeveelheid gegevens die geanalyseerd kan worden. Met machine learning kunnen grote datasets veel sneller geanalyseerd worden dan voor mensen mogelijk is. Hierdoor kan meer informatie meegewogen worden bij elke beslissing, terwijl tegelijkertijd tijd wordt bespaard die normaliter besteed wordt aan het bestuderen van die informatie. Dit alles bij elkaar leidt tot een meer efficiënte en accurate manier om BI te gebruiken.

Dit is bijzonder handig in de detailhandel, voornamelijk voor bedrijven met fysieke winkels, waarin sinds de opkomst van de hedendaagse e-commerce-giganten enorme veranderingen plaatsvinden. Traditionele retailers moeten slimme technologie gebruiken om vooruit te komen, en door AI en BI te combineren, kunnen retailers inventarisbeslissingen nemen op basis van verkoopgegevens van de afgelopen zes jaar in plaats van de afgelopen zes maanden. Dit leidt tot een beter begrip van het gedrag van consumenten, waardoor men ervoor kan zorgen dat de juiste producten op het juiste moment beschikbaar zijn.

NLP verbreekt de toegangsdrempel
AI staat het meeste bekend om het vermogen om de menselijke taal te begrijpen. De populariteit van Alexa spreekt boekdelen. Het aantal maandelijkse gebruikers nam in de loop van 2017 met maar liefst 325 procent toe. Deze techniek kan ook worden toegepast op BI-oplossingen. In plaats van voorkennis te vereisen van allerlei formules die nodig zijn om inzichten te produceren, stelt AI gebruikers in staat om eenvoudig een vraag te stellen, waarna de gegevens binnen enkele seconden worden ingevuld. Al verlaagt de drempel voor gebruikers om deze technologie te gebruiken, omdat ze niet langer BI-expertise nodig hebben om inzichten te verzamelen.

Denk bijvoorbeeld aan de zorgsector, die met een overvloed aan gegevens te maken heeft. Zo’n 30 procent van alle gegevens ter wereld zijn gerelateerd aan de gezondheidszorg. Die gegevens kunnen belangrijke, kostenbesparende inzichten opleveren, maar zonder de kennis van de juiste vergelijkingen en methoden om deze informatie te verzamelen, blijft die informatie onbenut. Dit is waar Natural Language Processing (NLP) zijn waarde bewijst. In plaats van door oude gegevens te ploeteren, of een vergelijking in te voeren om informatie te vergaren, kunnen gebruikers de software hierdoor gewoon vertellen waar ze naar op zoek zijn. Om de budgetten voor afdelingen beter te plannen, kunnen zorgprofessionals bijvoorbeeld vragen: “Laat me gebieden in onze bedrijfsvoering zien waar we de afgelopen vijf jaar onvoldoende hebben gebudgetteerd.” De software kan vervolgens het antwoord produceren door de gegevens snel te analyseren, wat zorgverleners helpt om hun begrotingen voor de komende jaren effectiever te plannen.

Adoptie van AI
AI heeft de macht om BI te democratiseren, het publieke bereik te vertienvoudigen en tegelijkertijd de efficiëntie van datasilo's te vergroten. Daarnaast onderscheidt het zich in nog een ander aspect van andere technologische disruptors: zijn alomtegenwoordigheid. Technologische innovaties uit het verleden, zoals de visualisatie van desktopgegevens, waren een schok voor legacy-leveranciers. Sommige zijn nog steeds bezig een inhaalslag op dit gebied te maken. Daarentegen investeren de meeste bedrijven al actief in AI en passen de mogelijkheden ervan toe op zaken als chatbots en klantenservice. Maak je echter geen zorgen: de hype zal uiteindelijk waargemaakt worden, en de adoptie van AI zal eerder vroeger dan later plaatsvinden.

Pedro Arellano is Vice President Product Strategy bij Birst, een bedrijf van Infor. Hij is verantwoordelijk voor Birst's go-to-market-strategie, product- en concurrentiepositie en strategische projecten. Met meer dan 19 jaar ervaring in de sector heeft Arellano uitgebreide expertise in BI- en analytische technologieën en klantimplementaties. Hij treed op als spreker op en deed dit reeds op brancheconferenties en beurzen in de Verenigde Staten en Europa. Voordat hij bij Birst in dienst trad, bekleedde hij functies bij MicroStrategy als directeur van Agile BI, directeur Professional Services en Senior Director of Worldwide Technical Support. Arellano is afgestudeerd in Computer Engineering aan de ITESM in Monterrey, Mexico. 

Deze blog is geschreven door Pedro Arellano. Heeft u ook iets wat u bezig houdt? Meldt u dan aan als auteur en plaats uw eigen blog
Categorie:   
Auteur
afbeelding van Arellano
Pedro Arellano
Birst - Vice President of Product Strategy, Birst, een Infor-bedrijf

Pedro Arellano is Vice President Product Strategy bij Birst, een bedrijf van Infor. Hij is verantwoordelijk voor Birst's go-to-market-strategie, product- en concurrentiepositie en strategische projecten. Met meer dan 19 jaar ervaring in de sector heeft Arellano uitgebreide expertise in BI- en analytische technologieën en klantimplementaties. Hij treed op als spreker op en deed dit reeds op brancheconferenties en beurzen in de Verenigde Staten en Europa. Voordat hij bij Birst in dienst trad, bekleedde hij functies bij MicroStrategy als directeur van Agile BI, directeur Professional Services en Senior Director of Worldwide Technical Support. Arellano is afgestudeerd in Computer Engineering aan de ITESM in Monterrey, Mexico.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.