Nieuwsbericht

UNIVERSITEIT TWENTE: 16 miljoen coaches door nieuwe EK app

Het EK staat voor de deur en de oranjekoorts slaat toe. Vanaf 9 juni, de eerste wedstrijd van Nederland, is het mogelijk de bondscoach van het Nederlandse elftal ‘realtime’ te coachen. Of het nu gaat om een slimme wissel, een top actie van een speler of het aanwijzen van de man of the match, iedereen kan zijn mening direct via de app uiten. De app geeft de voetballiefhebber een stem en brengt realtime alle meningen naar buiten. Studenten, wetenschappers en marketeers van de UT ontwikkelden de app. De EK-app met de naam CrowdCoach is gratis te downloaden vanaf 5 juni in de appstore (iPhone) en Play Store (Android).

Je kent het gevoel wel: de bondscoach maakt een beslissing waar je je totaal niet in kunt vinden. Het enige wat je kunt doen is commentaar geven tegen het televisiescherm en tevergeefs hopen dat de bondscoach zijn beslissing terugdraait. Je mening wordt niet gehoord. De CrowdCoach brengt hier verandering in. Met de CrowdCoach kan iedere Nederlander bondscoach worden. De Universiteit Twente bedacht de app om de emoties (voetbal is immers emotie) en meningen van deze coaches te verzamelen en in te zetten om bondscoach Bert van Marwijk te coachen. De gegevens die uit de app rollen geven de mening van het totaal aantal gebruikers weer. De statistieken van de meningen per voetballer zijn te gebruiken voor analyses en voor wetenschappelijk (social media) onderzoek.

Like, Kiss en Coach Oranje naar de beker

Met de CrowdCoach kun je bepalen wie the man of de match is, welke speler er gewisseld moet worden en wat Nederland vindt van de looks van onze Oranjespelers. De app is voor gebruikers simpel. Je ziet een lijst met veldspelers en een lijst met bankzitters. Bij elke speler kun je een van de vijf beschikbare emoties aanklikken. Dat zijn duim omhoog, duim omlaag, een kusje (die speler ziet er goed uit), een wissel enman of the match. De emotie- iconen in de app kun je gedurende de hele wedstrijd aanklikken. Gedurende de wedstrijd kun je tussenscores van de emotie-iconen per speler bekijken. Aan het einde van de wedstrijd, na negentig minuten speeltijd, rolt er een totaalscore uit, die wordt weergeven in grafieken op de website crowdcoach.nl. De app is daarmee tevens geschikt voor nabeschouwingen. 

High Tech Human Touch in praktijk
De afdeling Marketing & Communicatie van de Universiteit Twente initieerde dit EK-app project dat uitgevoerd is door UT-studenten en gedrags-, techniek- en ‘social media’-wetenschappers. De slogan van de UT ‘High Tech Human Touch’ wordt zodoende in praktijk gebracht. Vijf bachelorstudenten werkten de techniek achter de applicatie uit. Het design van de app, de social media inzet en de wetenschappelijke analyses komen allemaal uit eigen koker.

Universiteit Twente
High tech, human touch. Dat is de Universiteit Twente. 3.300 wetenschappers en professionals zorgen samen voor baanbrekend onderzoek, relevante innovatie en inspirerend onderwijs voor meer dan 9.000 studenten. De ondernemende universiteit stimuleert studentondernemerschap, organiseert tal van activiteiten voor het voortgezet onderwijs en is partner in Kennispark Twente.

Meer weten?
Voor meer informatie kunt u de website crowdcoach.nl raadplegen. De CrowdCoach app is vanaf 5 juni gratis te downloaden in de app store (iPhone) en Play Store (Android). CrowdCoach heeft tevens een Twitter-account (#crowdcoach) en eenFacebook-pagina en wordt mede gepromoot door een filmpje. Contactpersoon voor de pers: drs. Janneke van den Elshout, afdeling Persrelaties Universiteit Twente.

Categorie:   

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.