Nieuwsbericht

Internetondernemer Alexander Klöpping: ‘Onderwijs, doe meer met ICT’

~ Special magazine CVOpen over onderwijs en ICT ~

‘Onderwijs, doe meer met ICT’. Daarvoor pleit internetondernemer Alexander Klöpping in het meinummer van CVOpen, het relatiemagazine van schoolbestuur CVO Rotterdam. Klöpping sprak op het congres van de VO-raad in maart, en werd aansluitend geïnterviewd door CVOpen. Hij vindt dat het onderwijs nog veel te weinig gebruikmaakt van de technologische ontwikkelingen.

‘Ik begrijp niet dat het leren nog steeds vooral via lineaire lesboeken gaat’, zegt hij onder andere. Talen kun je volgens hem bijvoorbeeld beter leren via een app, die zich aanpast aan het gedrag van leerlingen.
Klöpping heeft geen hoge pet op van de innovatiekracht van het Nederlandse onderwijs, en verwacht dat buitenstaanders de veranderingen zullen realiseren. Toch is de rol van de docent groot in de interactie, die de leerling opzoekt nadat hij met behulp van digitale media heeft geleerd. Lees het hele interview in deze PDF.

Column van Maurice de Hond
Ook opiniepeiler Maurice de Hond, initiatiefnemer voor de Steve Jobsscholen in Nederland, laat zijn licht schijnen over de rol van ICT in het onderwijs. Hij is een warm voorstander van toekomstgericht en uitdagend onderwijs. In een gastbijdrage stipt hij ook aan dat er op ‘zijn’ scholen ook kinderen met ernstige leer- of gedragsproblemen zitten, die merkbaar minder last hebben van deze problemen door de combinatie iPad en grote vrijheid in het indelen van eigen tijd en werkzaamheden.

Veel initiatieven op CVO-scholen
Op alle CVO-scholen zijn docenten actief met het toepassen van digitale didactiek. CVOpen belicht een aantal van deze initiatieven Natuurkundedocenten maken instructiefilmpjes voor ‘Flipping the classroom’. Het levert meer maatwerk op voor snelle en langzame leerlingen. Docenten economie en geschiedenis toetsen de lesstof via digitale toetsen op iPads en constateren dat de resultaten merkbaar omhoog gaan.
Andere scholen gebruiken afwisselend iPads en boeken in de klas, wat tot hogere motivatie bij de leerlingen leidt. Alle scholen richten elektronische leeromgevingen (elo’s) in, en een enkele school loopt voorop met Virtual Desktop Infrastructure (VDI), waardoor elk lokaal een computerlokaal is, en leerlingen met hun eigen device altijd kunnen inloggen op het schoolnetwerk.
Deze en andere interessante artikelen staan in het meinummer van CVOpen, dat hier is te downloaden.

CVO Rotterdam
De Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs te Rotterdam en omgeving (CVO Rotterdam) omvat zeven scholen(groepen) voor voortgezet onderwijs: CVO Accent, Comenius College, CSG Calvijn, Farelcollege, Marnix Gymnasium, Melanchthon en PENTA college CSG. CVO staat midden in de samenleving. De scholen bieden jonge mensen stimulerend onderwijs en een brede vorming. Meer informatie op www.cvo.nl en http://www.cvo.nl/cgi-oic/pagedb.exe/show?no=841

Rotterdam, 23 april 2014

Categorie:   

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.