Nieuwsbericht

Bijwerken dossier kost zorgmedewerker gemiddeld een dagdeel per week

~ Oorzaak: bijwerken gebeurt nog steeds te veel op papier ~

Eindhoven, 4 januari 2018 – Het bijwerken van het zorgdossier kost medewerkers uit de jeugd-, gehandicapten-, ouderen-, thuis- en geestelijke gezondheidszorg gemiddeld een dagdeel per week. Dit gaat ten koste van de tijd die zorgverleners kunnen besteden aan de zorg en aandacht voor cliënten. Zo blijkt uit onderzoek van Ictivity, specialist in het automatiseren van werkplekken. Aan het onderzoek hebben ruim 500 medewerkers deelgenomen die werkzaam zijn binnen Nederlandse zorginstellingen.

Bijwerken zorgdossier op papier en digitaal
De verloren tijd heeft vooral te maken met de manier waarop zorgverleners het dossier bijwerken. Zo werkt iets meer dan één op de vijf zorgverleners het zorgdossier voornamelijk op papier bij (21%). Dit vergroot de kans op interpretatiefouten en maakt het delen van informatie met andere zorgverleners moeilijker. Bijna eenzelfde aantal werkt het zorgdossier eerst op papier uit en voert het vervolgens digitaal in (17%). Het aan de bron (mobiel) kunnen registreren ziet een grote meerderheid van de zorgverleners (80%) als dé oplossing. Hiermee besparen zij maar liefst een half uur per dag.

Frustraties rondom zorgdossier
Er leven frustraties onder de zorgverleners met betrekking tot het zoeken naar informatie binnen het zorgdossier. De grootste frustratie is dat men in veel verschillende systemen moet zoeken naar informatie (27%). Ook het niet altijd mobiel beschikbaar zijn van informatie (25%), het vaak opnieuw moeten inloggen (20%) en niet actueel zijn (20%) behoren tot de ergernissen.

Reno van der Looij, Segment Manager Zorg bij Ictivity: “Eén van de belangrijkste communicatiemiddelen tussen zorgverleners van verschillende instanties is het zorgdossier. Van NAW-gegevens tot en met een medicijnenlijst, alles over cliënten is hierin terug te vinden. Als deze informatie niet up-to-date is, ontstaat er een risico met betrekking tot de veiligheid van de cliënt. De oplossing ligt in het mogelijk maken van het rechtstreeks aan de bron kunnen registreren. Houd het registeren simpel voor medewerkers en voorkom dat ze hun weg moeten zoeken in een wirwar aan applicaties of dat ze steeds opnieuw dienen in te loggen. ICT moet voor zorgverleners werken en tijd besparen. Zo wordt de zorg voor cliënten veiliger, beter en efficiënter.”

------------------

Categorie:   

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.