Nieuwsbericht

Bedrijfscultuur meest belangrijke oorzaak falen Agile project

De bestaande bedrijfscultuur is de belangrijkste oorzaak van falende Agile projecten. Dit blijkt uit onderzoek van Xebia onder bedrijven die de Agile manier van werken hebben ingevoerd.

Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan dat de bedrijfscultuur haaks staat op de kernwaarden van Agile en dat dit een belangrijke oorzaak is voor een onsuccesvol Agile project. Agile is een kortcyclische manier van samenwerken tussen business en ICT-domeinen. De door veel bedrijven gebruikte ‘waterval methode’ zorgt juist voor een strikte scheiding in functie en processen. Agile betekent een heel nieuwe manier van samenwerken en kent andere overlegstructuren. De overgang van de 'oude' naar deze nieuwe cultuur is een niet te onderschatten proces.

“Agile is een manier van werken die gepassioneerde en getalenteerde mensen aantrekt. Onder andere door de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf te leggen, brengt het plezier in werken naar een hoger niveau en zijn de resultaten vele malen beter. Maar Agile werken gaat altijd gepaard met een cultuurverandering”, licht Marcel van Benthem, Manager Agile Consulting & Training bij Xebia de onderzoeksresultaten toe. “Weerstand is er altijd bij een cultuurverandering en een succesvolle cultuurverandering is daardoor niet eenvoudig door te voeren. Het is dan ook niet verrassend dat dit duidelijk uit het onderzoek naar voren komt. Men heeft vaak wel de wil om de cultuur te veranderen alleen verzand men snel in oude gewoonten. Een succesvolle invoering van Agile valt of staat met een succesvolle borging van deze nieuwe werkmentaliteit ofwel cultuur. Vooraf in kaart brengen en benoemen van bestaande cultuurelementen die in de omslag naar agility vooral versterkt en/of verzwakt moeten worden om tot de gewenste cultuur te komen, zijn de eerste stappen in een succesvol veranderingsproces.”

Agile is een effectieve en flexibele methode die uitgaat van een iteratief ontwikkelproces, waarbij de betrokkenheid van ontwikkelaars en gebruikers groot is. De methode focust zich op realisatie van waarde. Hiermee verkort het de time-to-market, verlaagt het de kosten en maakt deze beter beheersbaar.

Het onderzoek wordt gepresenteerd op het Xebia Agile Event op 8 december aanstaande en is vanaf dan ook beschikbaar via http://www.agilesurvey.org.

Categorie:   

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.